Vihdin kirkko
Vihdin kirkko on Arto Piimäsen
suunnittelema ja se valmistui vuonna 1772. Se edustaa uusklassismista
kustavilaista tyyliä. Kirkossa näkyy tyylisuunnalle
tyypillisiä piirteitä pyrkimyksestä takaisin
klassiseen arkkitehtuuriin, jossa korostuivat yksinkertaisuus ja
suoraviivaisuus. Itselleni Vihdin kirkko on Nummelan
seurakuntakeskuksen kirkon ohella läheisin kirkko. Olen aina
ajatellut, että kirkon neutraaleissa, vaaleanvihreissä
puupenkeissä näkyy hyvin etenkin luterilainen koruttomuus.
Vihdin kirkko on joutunut kahdesti
salamaniskun turmelemaksi. Ensimmäinen tulipalo oli vuonna 1818,
jolloin lähes kaikki palava kirkossa tuhoutui.
Uudelleenrakennettu kirkko vihittiin käyttöön vuonna
1822 ja korjaustöistä vastasi arkkitehti Charles Bassi.
Toisen kerran kirkko paloi lähes yhtä pahasti vuonna 1846.
Muutaman vuoden vieneiden korjaustöiden jälkeen kirkko oli
jälleen käytössä. Korjauksen myötä
kirkko sai myös uusgoottisia piirteitä, jotka näkyivät
esimerkiksi kellotornin suippokaarisissa ikkunoissa. Lisäksi
kirkon nykyinen alttaritaulu, joka oli B. A. Godenhjelmin maalaama
asetettiin korjaustöiden yhteydessä paikoilleen.
Vuosina 1928-29 kirkoon tehdyt
perusteelliset korjaustyöt kuitenkin muuttivat kirkkoa 20-luvun
korostusten mukaiseksi, ja tältä ajalta on peräisin
muun muassa kuorin kattomaalaukset, jotka kuvassakin ovat näkyvissä.
Nämä muutokset tehtiin arkkitehti K. S. Kallion johdolla.
Piikkiön kirkko
Piikkiön harmaakivikirkko
valmistui vuonna 1755. Kirkon on suunnitellut arkkitehti Samuel
Berner. Piikkiöstä tunnetaan asutuksen jälkiä
pronssikaudelta asti, ja pitäjän kirkko on sijainnut
samalla paikallaan asutuksen keskellä jopa 700 vuotta.
Kivikirkko seuraa keskiaikaisten
kivikirkkojen mallia, jolle tyypillistä on muun muassa kirkon
päätykolmio, jyrkkä satulakatto sekä
rakennusmateriaali. Kirkon sisällä sen sijaan näkyy
1700-luvun vaikutteita. Alttaritaulua kehystää
kuoriseinälle maalattu sininen avautuva verho. Alttaritaulun
ympärillä olevat pylväät edustavat myös
uusklassista tyyliä. Vaikutteet näkyvät myös
kirkkoparvelle maalatuissa koristeellisissa enkeleissä.
Piikkiön kirkko ja sen pappila on
määritelty yhdeksi Suomen valtakunnallisesti
merkittävimmistä rakennetuista kulttuuriympäristöistä
Museoviraston toimesta.
Tampereen tuomiokirkko
Tampereen tuomiokirkko rakennettiin
vuosina 1902-1907. Kirkon piirrustukset saatiin järjestämällä
Suomen arkkitehdeille kilpailu, jonka voitti arkkitehti Lars Sonck.
Kirkon taiteellisen koristelun suunnittelivat ja toteuttivat
taidemaalarit Hugo Simberg ja Magnus Enckell.
Tampereen tuomiokirkko edustaa
tyylisuunnaltaan kansallisromanttista tyylisuuntaa. Tyylille
tyypillistä kirkossa on muun muassa massiivinen ja raskas
vaikutelma, kulmikkaat muodot sekä kotimaisen graniittikiven
käyttö materiaalina. Kirkko rakennettiin aikana, jolloin
Suomi eli vielä Venäjän sortokauden ahdingossa, ja
kirkon arkkitehtuuri ja taideteokset nousivat puolustamaan
suomalaisuutta. Koko kirkkoa koristavat taideteokset ovat saaneet
myös Eurooppalaisia vaikutteita, mikä näkyy niiden
symboliikassa.
Symboliikkaa edustaa esimerkiksi Simbergin kirkon kunniapaikalle maalaama pääholvin huipussa kiemurteleva käärme. Maalaus herätti seurakuntalaisissa syvää paheksuntaa. Taitelilija itse perusteli tulkintaansa seuraavasti:
Symboliikkaa edustaa esimerkiksi Simbergin kirkon kunniapaikalle maalaama pääholvin huipussa kiemurteleva käärme. Maalaus herätti seurakuntalaisissa syvää paheksuntaa. Taitelilija itse perusteli tulkintaansa seuraavasti:
"...käärmekeskus on ihmissydän. Raamatun mukaan ihmissydän on paha hamasta lapsuudestaan. Siihen kuitenkin lankeaa Jumalan sanan siemen: pikkusiivet, joiden tiiviin kehän alle vangittuu käärme. Ne kuvaavat nöyrän lapsenmielen pehmeää untuvikkoa, Jumalan sanan vaikutusta, joka ihmisen luonnollisen itsekeskeisyyden tukahduttaa..."
(Lähde:
Paula Kivinen, Tampereen tuomiokirkko)
Nykyään
kirkon maalauksia pidetään kuitenkin suomalaisen
symbolismin mestariteoksina ja taideteokset ovat kuuluisia ympäri
maailmaa. Itseeni suurimman vaikutuksen on kuitenkin ehdottomasti
tehnyt Hugo Simbergin Haavoittunut enkeli, josta on myös
öljyvärimaalaus Ateneumissa.
Virtuaalikierros Tampereen tuomiokirkossa – suosittelen lämpimästi,
erittäin taitavasti toteutettu
Kolmen ristin kirkko
Imatralla
sijaitseva Kolmen Ristin kirkko, joka tunnetaan myös nimellä
Vuoksenniskan kirkko, edustaa modernia kirkkoarkkitehtuuria. Se on
rakennettu vuosina 1957-1958 ja sen on suunnitellut Alvar Aalto.
Modernismin
mukaisesti kirkko rikkoo perinteisen kirkon mallia monellakin
tavalla. Silti olen sitä mieltä, että vaikka kirkon
muodossa näkyy modernismille tyypillinen geometristen muotojen
sommittelu, valkoiseksi rapatusta tiilestä rakennettu kirkko on
silti klassisen kaunis ja pelkistetty kokonaisuus.
Kirkkosali
on epäsymmetrinen ja sen voi jakaa kolmeen osaan. Kirkossa ei
ole lainkaan alttaritaulua, vaan alttarin taustalle kohoaa kolme
valkoista puuristiä. Kirkon ikkunat on suunniteltu niin, että
Golgatan ristien varjot lankeavat jumalanpalveluksen aikana seinälle.
Kirkon ikkunat ovat muutenkin erikoiset, sillä niitä on
yhteensä 103, ja niistä vain kaksi ovat keskenään
samanmuotoisia.
Hattulan Pyhän Ristin kirkko
Hattulan
Pyhän Ristin kirkko on yksi huomattavimmista nykypäiviin
säilyneistä keskiaikaisista kirkoista. Hattulan seurakunta
ja ensimmäinen puukirkko on perustettu arviolta jo 1200-luvun
loppupuolella. Nykyisen kirkon rakennusaika on arvioitu
1300-1400-luvuille, ja se on Hämeen vanhin kirkko.
Tyylisuunnaltaan
kirkko edustaa täysgotiikkaa. Tyylisuunnalle tyypillisesti
rakennuksessa näkyvät vaikuttavan korkeat tilaratkaisut
sekä keskiaikaisille kirkoille tunnusomainen päätykolmio.
Kirkkosalin seinillä ovat myös Suomen laajimmat
seinämaalaukset, jotka kuvaavat keskiaikaselle kirkkotaiteelle
tyypillisesti sekä Vanhan että Uuden testamentin aiheita ja
henkilöitä. Kirkossa on myös runsaasti kaiverruksia ja
lisäksi paljon sen keskiaikaisia puuveistoksia on säilynyt
nykypäiviin asti.
Oman
aikansa rakennusarkkitehtuurista Hattulan Pyhän Ristin kirkko
eroaa siten, että se on Turun tuomiokirkon ohella ainoa
tiilirakenteiseksi suunniteltu ja muurattu kirkko. Keskiaikaiset
kirkot rakennettiin yleensä harmaakivestä.
Oppimispäiväkirja
Lähdin opiskelemaan
kirkkotaiteeseen ja -arkkitehtuuriin liittyviä asioita melko
ennakkoluuloisesti. Kesti jonkin aikaa löytää
mielenkiinto eri tyylisuuntiin ja niiden kohtaamisiin, mutta kun sain
työn alulle, siihen syventyminen oli helppoa. Mielestäni
kirkoista tekee kiehtovan juuri se, miten ne kaikki heijastavat omaa
aikaansa tyyleineen ja ajatuksineen.
Ennalta muistin, että varsinkin
ennen reformaatiota kirkkotaide oli erityisen tärkeää.
Jumalanpalvelukset eivät olleet kansankielisiä eikä
lukutaito ollut yleistä (puhumattakaan siitä, että
Raamattuja olisi ollut saatavilla), joten kirkon oppi ja tarinat
siirtyivät seurakuntalaisille kuvien kautta.
Nykyään kirkkotaiteen tärkein
tehtävä on ehkä ennemmin esteettisyys kuin
informatiivisuus, mikä antaa taiteilijalle enemmän vapautta
aiheiden tulkintaan. Muun muassa edellä mainittu Tampereen
tuomiokirkon Haavoittunut enkeli on mielestäni hyvä
esimerkki tästä, sillä Hugo Simberg ei koskaan
kertonut, mitä maalauksessa oikein tapahtuu tai mikä sen
viesti on. Hänen mielestään kaikki tulkinnat olivat
oikeita ja tärkeintä on maalauksen herättämä
tunne.
Tampereen tuomiokirkon taiteellisuus ja
koristeellisuus yllätti minut suuresti. Ylipäätään
oli yllättävää huomata, että vaikka
luterilainen kirkkotyyli on melko vaatimaton ja pelkistetty, kirkot
eivät ole jääneet koristelua vaille ja niissä on
välillä tehty yllättäviäkin valintoja aina
näihin päiviin asti.
Kiinnostavimmiksi koin modernin
kirkkotaiteen. Siinä korostuu juuri tunteella tehdyt valinnat ja
luovat ratkaisut. Lisäksi kirkolla on Suomessa pitkät
perinteet, ja niiden rikkominen on aina hieman hätkähdyttävää.
Itse näen kuitenkin, että moderni kirkkotaide on toisaalta
juuri osoitus ihmisten erilaisuuden arvostamisesta.
Lähteet: (6.1.2013)
Kuva Vihdin kirkko
http://www.vihdinseurakunta.fi/filebank/371-vihti_kirkko_urut.jpg
Kuva Piikkiön kirkko
https://www.turunseurakunnat.fi/files/images/piikkion_seurakunta/piikkion_kirkko_01.jpg
Olet tehnyt blogistasi tosi hienon ja tämänkin tekstin kokonaisuus on tosi selkeä ja luettavuus on hyvä. Kuva ja linkit virtuaalikirkkoesittelyihin toimivat mainiosti. Ainoastaan pienenä huomiona, että blogin reunukset ovat pienemmille näytöille aika leveät. Reunuksiahan voi säätää, mutta tulisikohan liian kapeista teksteistä huonon näköisiä?
VastaaPoistaHyvä, että olet pohtinut omaa oppimistasi oppimispäiväkirjan lisäksi myös eri kirkkojen esittelyjen yhteydessä. Rakenne toimii hyvin.
Hyvin toimii! Jään osottelemaan muita tekstejä.
t. Lla